Să mori lipsit de-o gură de dulceaţă:coma hipoglicemică din diabet

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Să mori lipsit de-o gură de dulceaţă:coma hipoglicemică din diabet

Mesaj  scarface la data de Joi Dec 17, 2009 10:37 am

De la un medic de urgente

Să mori lipsit de-o gură de dulceaţă:coma hipoglicemică din diabet
Posted on marţi/29/septembrie/2009 by drweather
http://drweather.wordpress.com/2009/09/29/coma-hipoglicemica-din-diabet-insulina-tratamentul-hipoglicemiei-coma-hipo/

Desigur o ştim cu toţii încă din copilărie:dulciurile nu fac bine !!! Că dau diabet, că dureri de dinţi, că ingraşă, bla-bla.Acum o să vă povetesc niţel despre o situaţie în car etocmai LIPSA zahărului poate face rău…chiar rău de tot.Este vorba de hipoglicemia care apare la diabeticii trataţi cu medicamente antidiabetice orale sau cu insulină injectabilă.

Pentru a pricepe mai bine cum stau lucrurile să punctăm citeva questiuni despre zahăr – insulină – diabet :

-insulina este o substanţă produsă de organism,substanţă care are rolul de a scădea glicemia (zahărul) din sînge
după fiecare masă,indiferent dacă este cu zahăr sau nu, glicemia (zahărul din sînge) creşte

-bolnavul de diabet nu produce suficientă insulină. Sau deloc chiar. De aceea el trebuie să ţină regim (cît mai puţin zahăr) sau să ia pastile care scad glicemia (meguan,diaprel…) sau să îşi injecteze singur chiar insulina atît de necesară

-creierul foloseşte pentru a funcţiona glucoză (zahar) pe care o ia din sînge.Dacă această glucoză scade sub 50 în sînge,creierul numai funcţionează.Iar dacă creierul nu funcţioneză = COMĂ

-glicemia(zahărul) din sînge este normal pe la 100 (intre 80 si 120). Am văzut că sub 50 e risc de comă HIPOGLICEMICĂ. Dacă valoarea creşte prea mult,poate apare alt fel de comă,coma HIPERGLICEMICĂ dar asta se intîmplă la valori mari,7-800 uneori chiar peste 1000.

Aceste fiind zise e uşor acum să înţelegi cum apare coma HIPOglicemică la diabetici: ei iau insulina (sau pastile) prea multă…sau au prea putin zahăr in sange in momentul in care iau insulina. Insulina “papă” acel zahăr atit de puţin cit este, el scade sub 50 şi gata COMA.

Din ce cauză apare coma hipoglicemică
Iei tratamentul ce scade glicemia dar nu mănanci destul. Fiecare diabetic are o schemă clară după care isi ia insulină…un interval de timp intre insulină si masă. Orice nerespectare a acestor reguli ale jocului poate duce la comă.
Există şi alte chestii care,in paralel,papă glucoza. Cel mai frecvent e vorba de “triada” alcool – efort fizic – infecţie(febră)
de pildă iei insulina,manînci după care faci o tură de jogging…sau ieşi la o bere cu amicii.Ai mari şanse să te întorci acasă “pe sus” via urgenţe…

Cum se manifestă coma hipo


Te ia cu foame…ameţeli…transpiraţii … vezi negru in faţa ochilor …. şi se rupe filmul

“Din afară” vezi un om despre care să zicem că are diabet,cazut la pamint , nu mişca şi e ud leoarcă de transpiraţie.Chestia cu transpiraţia e importantă fiindcă apare frecvent la acest tip de comă. În plus în cealaltă comă a diabeticilor,cea hiperglicemică,pialea e uscată.

Tratamentul comei hipo
Am mai spus-o,ceea ce scriu aici nu e pentru medici.Un medic va sti ce trebuie facut in fata unui comatos,mai ales daca stie despre el ca e diabetic…şi mai e şi transpirat.

Dacă vezi o cunoştinţă (despre care ştii că are diabet) căzută jos,inconştientă cel mai probabil are coma hipo.Mai ales dacă e şi transpirata.Si primul lucru ce trebuie să îl faci este SĂ ÎI PUI ZAHĂR ÎN GURĂ.Nu neapărat să il inghtă (nici nu ar avea cum,dacă nu e conştient). Zahărul se dizolvă în salivă şi se absoarbe.E ca si cum ai suge o bomboană. Şi cind ai simţit dulce,deja s-a absorbit glucoză.Nu te teme,chiar dacă,poate,coma e de fapt hiperglicemică.Caci daca e hiper si are glicemia,sa zicem 700 tu i-ai crescut-o la 730 ceea ce e cam tot aia,nu il omori tu cu acel 30.Dar daca e hipo si are 40,cu acel 30 il aduci la 70 si il salvezi,ceea ce nu e putin lucru…

Tratamentul comei hipoglicemice e unul din lucrurile cele mai spectaculoase care se petrec intr-o cameră de urgenţă:pur şi simplu omul e adus mai mult mort,nu misca, aproape nu respiră, iar medicul, calm şi sigur pe el , îi injecteaza 2-3 fiole de glugoză iar “mortul” dupa 1-2 minute începe să vorbească, după alte 5 se ridică în picioare şi pleacă linistit spre casă …
Primul lucru pe care să îl faci cînd vezi un diabetic căzut în comă(chiar dacă nu e transpirat … şi cu atit mai mult dacă e) este să îi bagi ceva dulce în gură (zahăr…bomboane)

-----------------------------------------------------


Scarface: nu stiu daca toata lumea care a citit a inteles bine ce scrie mai sus: diabetiici fac coma hipoglicgemica chiar din cauza insulinei luate ! Ori este prea multa insulina ori o fac la momentul nepotrivit cand este putin zahar in sange !
Solutia este reducerea cantitatii sau luarea ei dupa masa si nu inainte e masa asa cum o prescriu cei mai multi doctori, cand nu
mai este deloc zahar in sange !

Chiar am avut un caz acum cateva zile cu o ruda la care exact acest lucru i se intampla si i-am spus sa reduca insulina dupa care femeia s-a simtit mai bine. Problema pacientilor este ca se tin de regulile prescrise de doctori foarte strict ignorand semnalele corpului. In cazul mentionat hipoglicemia aparea chiar imediat dupa injectia de insulina lucru care mi-a fost deajuns de a gasi "vinovatul".

scarface
Admin

Mesaje : 6559
Data de inscriere : 19/11/2009

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Să mori lipsit de-o gură de dulceaţă:coma hipoglicemică din diabet

Mesaj  scarface la data de Joi Dec 17, 2009 11:12 am

Inca un articol interesant despre diabet si... picioare
http://drweather.wordpress.com/2009/04/14/piciorul-diabetic-gangrena-talpa-mal-perforat-diabet-zaharat-diabetul/

scarface
Admin

Mesaje : 6559
Data de inscriere : 19/11/2009

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum